Hoffman Opublikowano 31 Marca Udostępnij Opublikowano 31 Marca Jak wiemy z założenia serwer jest otwarty zarówno na starych weteranów sceny Role Play jak i na totalnych Świeżaków. Z myślą o tej drugiej grupie postanowiłem napisać zbiór podstawowych, elementarnych zagadnień i informacji niezbędnych do samodzielnej egzystencji w systemie. Zbiór oczywiście będzie uaktualniany wraz ze wzrostem dostępności informacji chociażby o skrypcie. Zapraszam. PODSTAWY RP Role Play (RP), co w wolnym tłumaczeniu oznacza "Gra Roli" (inaczej Gra Fabularna) to rodzaj, tryb rozgrywki wykorzystywany w globalnej sferze gier. Istnieją znane niektórym gry RP tzw. "Książkowe", gdzie przy stole siada GM, gracze, rozkłada się książkę i rozpoczyna się rozgrywka. Tryb RP w nawiązaniu do Veritas, jest rodzajem rozgrywki prowadzonym na platformie Piranha Bytes - Gothic 2: Noc Kruka (z zew. oprogramowaniem: Gothic 2 Online). W przełożeniu na naszą rozgrywkę: Tryb Role Play polega na wcielaniu się w fikcyjną, wykreowaną przez nas postać, aby realizować założone przez nas cele drogą IC, poprzez odgrywanie wątków fabularnych, tzw. "akcji". Wydaje się banalne, a dla niektórych nawet kolokwialne. Tacy mówią "przecież to tylko gra" co później staje się wymówkami podczas łamania zasad czy innych przewinień. Jednakże warto zaznaczyć, że wszyscy gracze przeznaczają tutaj swoje zasoby, aby coś uzyskać i nie możemy mówić tutaj o wolnym poczuciu bezsensowności rozgrywki, jakim jest właśnie RP. Tym bardziej, że branie udziału w rozgrywce jest nieprzymusowe, nieodpłatne i dobrowolne, a przede wszystkim ma dawać przyjemność. Tryb RP w rozgrywce w G2O jest niczym innym jak wielką grą aktorską w globalnym teatrze. Każdy z nas jest jednocześnie aktorem i swoim własnym reżyserem. Wcielając się w naszą postać i wychodząc na ulice Veritas automatycznie stajemy się stałą i integralną częścią świata przedstawionego. Od chwili wejścia na serwer jesteśmy w pełnej sposobności do odgrywania z każdym i ze wszystkim. Brzmi zbyt pięknie. Oczywiście, gdyby każdy grał co mu się żywnie podoba - rozgrywka zamieniłaby się w czysty obłęd i chaos. Cała rozgrywa jest kontrolowana i ograniczana z jednej strony przez regulamin (który jest niezbędny do przeczytania przed rozpoczęciem zabawy), a z drugiej przez skrypt, który odpowiednio ustanawia parametry rozgrywki, aby była ona płynna, przystępna, no i oczywiście - przyjemna. Skrypt ciągle ulega zmianom pod wpływem aktualizacji, przez co wprowadza z każdą z nich nowe funkcje, które ubarwią naszą rozgrywkę o nowe możliwości, które nadal będą zgodne z wcześniej wspomnianymi założeniami. Serwer żyje dzięki funkcjonowaniu kilku rodzaju ugrupowań, w których można szukać drogi zarobku, ścieżek "karierowych" i innych celów, które może obrać naszą postać. Wyróżniamy organizacje - czyli publiczno-rządowe instytucje (e.g. Straż Miejska); każde z nich pełni odgórnie założone role i muszę spełniać określone cele. To tutaj znajdziesz zatrudnienie, jeśli interesuje Cię czysta praca w oficjalnych organach państwa; rekrutacja zazwyczaj odbywa się poprzez forum. Przestępczość - czyli wszelkie ugrupowania o charakterze przestępczym, gangi, szajki etc. Rekrutacja często drogą IC, gdzie krok po kroku wcielasz się w szeregi ugrupowania w charakterystyczny dla każdej sposób. No i oczywiście zostaje sektor cywilny - czyli prywatne przedsiębiorstwa o ukonkretnionej specjalizacji, które może założyć każdy gracz po uprzednio napisanej i zaakceptowanej tzw. "aplikacji na biznes". Jest to prosty sposób na zarobienie trochę dukatów, przy niewielkim nakładzie czasu. Są to np. warsztaty specjalistyczne. Przejdźmy teraz do istoty rozgrywki w trybie RP. Cała zabawa rozgrywa się na przestrzeniach dwóch sfer - sferze, która jest ściśle związana z naszą postacią - sfera IC, a także na sferze, która jest związana z nami samymi, czyli graczami - tzw. sfera OOC. Out Of Character to my sami, a także cała wiedza, którą posiadamy. Komunikując się właśnie drogą OOC jest równoznaczne z faktem, iż komunikujemy się z drugim graczem, a odpowiadają za nią komendy chatu takie jak /b - lokalny chat ooc, czy /w - prywatna wiadomość. W skrócie oznacza to tyle, iż wówczas, gdy wykorzystujemy zasób wiedzy, który pozyskaliśmy np. na forum, na discord, od kolegi w szkole - jest to OOC. In Character to właśnie nasza postać, wszystko co z nią związane, a także wszelkie informacje, które nasza postać pozyskała w sposób, w którym brała bezpośrednio udział. Czyli w skrócie, kiedy nasza postać pójdzie do baru i tam się dowie, że ktoś mu groził, wówczas mamy podstawy, by odgrywać niepokój i strach. Kiedy np. w szkole nasz kolega powie, że wczoraj grał i ustalili, że chcą nas zabić - wówczas ta informacja nie może być przełożona na zachowanie naszej postaci. Mamy tutaj do czynienia z pojęciem Metagaming. Oznacza on dokładnie to, że nie możemy wykorzystywać informacji OOC w IC (to samo tyczy się nazywania obcych postaci po wyświetlanym nicku), gdyż najzwyklej w świecie psuje to wszystkim rozgrywkę, a nawiązując do samego trybu gry - RP - nam też nie mówi, żaden głos znad głowy o tym kto co o nas mówi. Przejdę teraz to kolejnego, bardzo ważnego aspektu rozgrywki. Gra RP, oparta jest przede wszystkim na grze opisowej, ponieważ poza kreowaniem własnych postaci, kreujemy otaczający nas świat. Komendy, które nam będę NIEZBĘDNE do gry to: /me i /do. Komendy /me używamy, aby opisać wszystkim dookoła co w tej chwili nasza postać robi, jak się zachowuje. Tutaj ważna rzecz - ograniczamy się do zachowań obserwowalnych, a czasem animacja może załatwić całą sprawę za nas. Komendy używamy w następujący sposób: /me [wykonywana czynność w trzeciej osobie]. Komendy /me można użyć w trakcie wypowiedzi - np. John_Smith mówi: Ty, zobacz tam! **wskazał na dzika w zaroślach**. Przykłady dla postaci o nicku Harald_Crane: /me uśmiechnął się lekko i uścisnął rękę. - poprawnie Tekst wyświetlany: **Harald_Crane uśmiechnął się lekko i uścisnął rękę.** Przykłady niepoprawnego użycie komendy /me: /me jest dziwny - niepoprawnie Nie jest to żadna obserwowalna reakcja/zmiana. Co jednak zrobić, jeśli chcemy opisać otaczające nas środowisko? Bądź jeśli chcemy opisać stan np. nieprzytomnej postaci? Z pomocą przychodzi nam wówczas komenda /do. Komendy tej zatem używamy do opisu wszystkiego co nas otacza, przytoczenie jakichś realiów, które są powszechnie znane etc. Teraz kilka przykładów komendy /do: /do Na ścianie wisi karteczka "Otwarte od 18:00" - poprawnie Tekst wyświetlany: **Na ścianie wisi karteczka "Otwarte od 18:00** /do John macha do Mike'a - niepoprawnie Do tego służy komenda /me - nie jest to poprawne użycie komendy /do. Jak wspomniałem wcześniej - /do należy zastosować również w przypadku opisywania stanu, w jakim się znajdujemy. Doskonałym przykładem jest sytuacja, kiedy medyk przybywa do naszej nieprzytomnej postaci, która powiedzmy - została pobita - i musimy reagować na akcje, które odgrywa medyk B - nasza postać A - medyk A: **Jakie są widoczne obrażenia? (Seanus_Borg)** B: **Krawiąca rana na wysokości mostku (Harald_Crane)** A: **Oddech w porządku? (Seanus_Borg)** B: **Tak (Harald_Crane)** Upomnę jeszcze jedną oczywistość - wpisanie w konsoli tekstu bez komendy jest równoznaczne z wpisaniem tekstu, który wypowie nasza postać. Przykład: Wpisujemy: Czołem, co słychać Seanus? Wyświetli się: Harald_Crane mówi: Czołem, co słychać Seanus? Początkowi gracze powinni zapoznać się tzw. pojęciami RP. Jest ich kilka i zostały stworzone po to, aby nowi gracze łatwiej przyswoili realia RP, jak mają się zachować, a jak nie. Poniżej postaram się pokrótce opisać każde z nich: BH (Bunny Hop) - jest to wykorzystywanie ciągłego skoku w celu szybszego znalezienia się w danym miejscu. PG (Power Gaming) - definiuje się to jako zmuszanie kogoś do akcji RP bez szansy na reakcję. Przykład : ''/me uderza Alexa, tak mocno że wybija mu dwa zęby a on traci przytomność". MG (Meta Gaming) - Tak jak wcześniej wspomniałem. Jest to wykorzystywanie informacji OOC w IC. CK (Character Kill) - jest to nic innego jak permanentne uśmiercenie swojej postaci. CN (Celebrity Name) - nazywanie swej postaci imieniem oraz nazwiskiem sławnej osoby (w tym również postaci z samego uniwersum gry, w naszym przypadku: Gothic 2) Np. Miley_Cyrus, Jack_Sparrow, Lord_Hagen itd. OOC (Out Of Character) - wszystko poza grą, czyli nasz świat prawdziwy. IC (In Character) - Świat wirtualny, świat naszej postaci. Wszystko co rozgrywa się w życiu naszego stworzonego człowieczka. DM (Dead Match)- Zabijanie/uderzenie innych bez konkretnego, uzasadnionego powodu. BW* (Brutally Wounded). W momencie gdy zostaniemy pobici/spadniemy/ucierpimy na wskutek wypadku a nasze HP spadnie do 0, włącza nam się czas, w którym nasza postać jest nieprzytomna. W zależności od regulaminu, lecz najczęściej, po BW nasza postać nie pamięta zajścia sprzed utraty przytomności - jest to zabezpieczenie organizacji przestępczych. Kiedy tylko BW się skończy, będziemy mogli dalej prowadzić gre, z obniżonym poziomem HP. Podczas BW możemy akceptować CK (Character Kill - wyjaśnione wyżej), jednak nie jest to wymagane. KREOWANIE POSTACI Poza systemową częścią naszej postaci istnieje jeszcze strefa merytoryczna. Nasza postać staje się automatycznie swoistego rodzaju bohaterem świata przedstawionego, który jest odzwierciedleniem prawdziwego życia. Co za tym idzie - nie ma klonów, każdy musi (a przynajmniej powinien) różnić się, a to wyglądem, a to charakterem. Skupimy się więc krok po kroku jak wykreować swojego własnego bohatera. 1. Nazwij swoją postać. Nazwa postaci może być jedno-, dwu- lub trzyczłonowa. Zasada jest prosta, nazwij postać w taki sposób, aby nie łamała regulaminu i zawierała nomenklaturę związaną z bezpośrednim światem przestawionym lub pokrewnym swiatem typu fantasy. 2. Określ charakter i historię postaci. Najważniejszy punkt w merytorycznym kreowaniu postaci. Pobaw się w Mickiewicza i w zwojach swojego mózgu zapisz historię Twojej postaci. Być może nikt Ci za tę pracę laurów, ni Nobla nie da, aczkolwiek znacznie ułatwi Ci wcielenie się w Twojego bohatera. To Ty decydujesz kim jesteś. Może to być zwykły mężczyzna, który najzwyklej w świecie urodził się w tym smutnym świecie, może to być kobieta, która wyemigrowała z najdalszych zakątków świata w poszukiwaniu "lepszego jutra", a może to były zbrodniarz z wysp, który uciekł w popłochu przed wrogami. Ten proceder w istocie jest bardzo ważnym aspektem, który popiera właściwą rozgrywkę na serwerze. Pozwala na adaptację postaci w wielu sytuacjach, ponieważ można sobie wyobrazić, że całkiem inaczej zareaguje na zaczepkę szary "Kowalski", a inaczej emigrant z wyspiarskiej bandy. Jedyną blokadą to Twój mózg i Twoja wyobraźnia. Zachęcam do tworzenia jak najciekawszych historii przeszłości Waszych bohaterów, gdyż są one również podstawą do odgrywania nowych sytuacji, nawiązujących właśnie do Waszych przeszłości. Dobrze też sobie na wstępie ustalić "prefix" postaci - czy będzie on kierowany na stróża prawa, przestępce, polityka, pracownika fizycznego, pracownika biura, etc. - będzie to podstawa to budowania fundamentów historycznych tejże postaci. 3. Ostatecznie adaptacja postaci. Na samym końcu, gdy wszystko jest niemal gotowe, podsumuj sobie "kim jesteś i jak się tu znalazłeś", a potem graj zgodnie z przeznaczeniem i planem postaci - tj. obracaj się w charakterystycznym dla Ciebie towarzystwie, podejmij Twoją wymarzoną pracę itd. Ekipa Veritas-RP 8 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.